dimarts, 16 de març del 2010

Iaia... la meva iaiona...

Intentaré explicar una mica, qui erets iaia, però de ben segur tot i totes tindríeu alguna cosa a dir, doncs has estat una dona de les que podem dir que brillaven amb llum pròpia.
Per a mi sempre vas ser una àvia, des de que els teus néts vam néixer. Però abans ja erets dona i mare i ara més tard besàvia. Peró sempre, coincidiríem tots i per sobre de tot, vas ser amiga.
Vas néixer a Collbató, t'encantava explicar-ho, en una masia que encara ara resta als peus de Montserrat, la teva muntanya, tant nostra ja.
Orgullosa del pare que tants pocs anys vas poder gaudir, la història la sabem molts doncs no vas deixar que s'oblidés, i no ho oblidarem.
Vas venir amb la teva mare a la Bordeta, Sants, barri de camps i tramvies, on vas ser carnissera. Però en el que realment gaudies era el treballar les relacions socials.
La reina de Santa Llúcia, ens vas fer anar de bòlid i amb les “mans de plom” per “llepar-te els bigotis amb calerons frescos” com deies.
Miss Sant Medir, repartint il·lusió a grapats, contagiant a tots aquells qui t'envoltàvem.
Per Begues passejant, jugant a petanca i per les tardes alguna partida a la oca, el parchis o al memori, fent trampes per passar-t'ho millor. I fer-nos enfadar una mica, que sinó era avorrit.
Anant al gimnàs, més ben dit esperant els esmorzars que el precedien. Els dinars als Moncho's, els matins frenètics de la plaça a la perruqueria... a les tardes? A tots els llocs imaginables i inpensables.
Luz de gas? Concert de hip hop? Rock? Perquè no!!?
No has parat de fer coses i t'enfadaves si algun de nosaltres fèiem alguna cosa sense avisar-te.
I és que no era fàcil seguir-te!!
Només cal imaginar-se al avi, al Joan, esbufegant darrere teu intentant seguir el teu pas ferm i vital, en qualsevol dels viatges que vau fer.
I mai en tenies prou, sempre en volies mes. Incansable.
Sempre endavant en les adversitats, tant si feia sol o nevava.
I de tu n'hem aprés, o n'hem d'aprendre, a ser optimistes i valents.
Has viscut al 150% i amb això podrem recordar-te tranquils i contents.
Riallera, de somriure contagiós quan arrancaves. Activa i il·lusionada per viure, per això suposo t'ha costat tant marxar.
Podria dir moltíssimes coses de tu, anècdotes sobretot, però res estaria a l'altura del que ens has aportat i estic segura que molts dels que estem avui, aquí, teniu un sense-fi de records guardats i un fotimer de motius per recordar-te amb un gran somriure.
Hi havia algú, amb qui us vau estimar molt, que per a fer-te empipar et deia Xoriguera, un de tants noms amb els que t'hem batejat: Montserrat, Montse, mama, ávia, iaia, abuela, iaiona, iaia piruli, nenita... però Xoriguera és com ara t'imagino.
Amb la “mosca al nas” vas haver de buscar el significat al diccionari i vas somriure, alleugerida, al descobrir que era un ocellet, menut i piuler.
I és així com ara et penso, volant per les muntanyes de Montserrat, anant a visitar alguna que altra muntanya i saludant, aturant-te a la famosa olivera on volies descansar.
Ara la feina serà nostra, encertar-la i descobrir quina de les milers és. I desxifrar si en realitat no et referies a una gran alzina. Ens deixes deures per fer, però els entomem amb ganes!
Has fet tot el que has pogut i més, fins que les teves cames t'han traïcionat, i es que les has desgastat de viure.
Que t'expliquessin les coses mai va ser per a tu, sinó viure-les, riure-les, emocionar-les, ballar-les... Per això, deixant el teu fràgil cos, has decidit aprendre a volar, per poder fer el que sempre havies desitjat: estar en tot moment, a tot arreu, amb tots i cada un de nosaltres.
La primera en assabentar-te de tot, no perdre't ni un esdeveniment, saber què fem i apuntar-te.
Ara, per fi, podràs saber què fem, on, amb qui i quan.
No cal que piquis mai a la porta, la meva finestra sempre estarà oberta per a tu. I estic segura que poques finestres trobaràs tancades.
Gràcies iaia.
Sóc qui soc, gràcies a tu
i estic segura, que no soc la única.

Xènia
14-16 de març de 2010.

divendres, 12 de març del 2010

El primer de la cordada!


Fa poc m'he acabat un llibre que he tardat 10 anys a poder-me'l llegir: 10 anys preparant-me per resseguir unes lletres amb els ulls; 10 anys per poder entendre el que s'hi deia; 10 anys per poder imaginar els paisatges i els personatges: 10 anys per poder somriure en mig del dolor de les frases tremoloses: 10 anys per poder escolar el vent gelat de les muntanyes... 10 anys i m'he sentit amb el valor i les ganes que un dia disposaren en les meves mans.

Fa molts anys, més de vint (collons, com passen els anys, jo que soc una xabala...) em regalaren un llibre que no podia entendre, ni llegir. No era el meu aniversari, ni cap dia especial, cap dia concret. Senzillament un dia que va transcórrer sense cap minúscula alteració del que havia de ser un dia normal. Un dia. Un dia de febrer. Un senzill u de febrer. Un u de febrer de 1988.

Un senzill dia que duré gravat per sempre més a la pell de la meva memòria. Un senzill dia en que un pare regala un llibre a la seva filla. Un llibre que no havia de ser llegit fins anys més tard. Un pare que atorgà un conjunt de fulls aparentment escrits en tinta d'impremta, però ara, vint anys després del primer contacte, i deu anys intentant l'ascens per les seves vertiginoses pàgines penso que era un recull de fulls en blanc.

Fulls que s'han anat escrivint conforme jo creixia, conforme altres vivien i experimentaven, conforme la neu quallava i es desfeia. Els floc arrancats de les fites més altes, esbossaven unes lletres, que anaven a parar barrejades amb destresa dintre d'aquest tresor que ara guardo en el meu cor.

Lletres que em volien dir alguna cosa important. Lletres que s'han fet llegibles quan he estat preparada per entomar-les i absorbir-les. Amor a la muntanya, ja ho posava a la dedicatòria. Amor als riscos i a les alegries.

Soc feliç de, per fi, haver-lo pogut llegir, de dur-lo dintre. Ara que més que estimar la muntanya la començo a sentir part de mi. Potser fins ara l'he viscut com a manera de demostrar a algú que ja no hi és, que l'estimo, que el penso. Potser, penso ara, fins fa poc hi anava per ell, no per mi.
I és ara quan veig que ho faig per mi. Quan noto el que m'aporta respirar-la, suar-la, jugar-la, preparar-la, imaginar-la. Vitalitat, ganes de viure, força per encarar el dia a dia, energia per capgirar les coses que em preocupen.

Ara la sento meva, i ara puc llegir les seves paraules, puc entendre-les per que les compartim.

Gràcies.

dimarts, 23 de febrer del 2010

Boira...

Des del principi d'aquest blog vaig pensar en no deixar-lo estar després del viatge, fer del meu dia a dia un viatge igual d'interessant que quan de vacances estàs a l'altra punta del mon... Però el dia a dia t'envaeix i no et deixa espai per a escriure (si bé mai deixo de fer-ho) o més aviat no et dons temps per a un blog.

Escrius per a tu i per a tu es queden les paraules.

Però avui m'he despertat amb la necessitat de dir coses, de compartir-les.

Canvis a prop meu i en el meu interior em fan pensar, em fan evident que tot té un límit. Que les fonts també deixen de rajar (a l'estiu per exemple les fonts naturals, degotegen gotes contades o s'assequen per manca de neu – com ha de ser-).

Les coses comencen i s'acaben perquè és la seva naturalesa.

No et pots quedar quieta ni quan tot sembla preveure un pou sense-fi.

I quan atònita entens que s'ha acabat, per excés de golafreria o per un senzill “perquè si” has de plantejar-te què cal fer. I l'únic que és clar, és que cal seguir caminant, “malgrat la boira”.

Tot té un perquè, encara que tardem en descobrir-ho.

Et donen una mala notícia, injusta o incomprensible; s'acaben els petons espontanis que't regalava la vida; la mort d'algú proper; sorpreses que no t'esperaves o que no volies preveure... I no passa res, aquest dolor, la ràbia, la pena et faran crèixer, comprendre que necessitaves un canvi encara que no el volguessis.

Paisatges hi ha més endavant, que es moren per que els recorris amb els dits plens de passió.
La pujada és dura, però vull ser JO qui segueixi notant la fredor de les roques, qui mogui les cames. Vull que siguis TU qui decideixi per on seguir grimpant.

I agraïts hem d'estar pel que se'ns ha regalat, que no és un escrit de pena...potser si de tristesa, tots els comiats dolen.

Comiats que, si bé és cert que dolen, obren portes abans desconegudes, oportunitats d'explorar-se i d'investigar les novetats que ens esperen, atorguen temps per a tirar endavant projectes presents però oblidats... Que cada nou comiat sigui una oportunitat de créixer!!

dimecres, 19 d’agost del 2009

Autopejako Otavaloma!

L'anunciat traduit (seria un detall tat?) seria "anem amb autobus hasta Otovalo. Una ciutat -aixo ja no ho posa a l'anunciat- a l'interior nord del pais, mes amunt de la capital. On s'hi acosten moltes comunitats indigenes per a vendre-hi al mercadillo setmanal la seua artesania i mandangues.

Mercat d'Otavalo


Un poble que a part, esta rodejat de volcans i paissatge brutal.



I per tant, l'estada que teniem prevista d'un cap de setmana, va acabar sent de 4 dies, amb excursio a pota, amb visita a una reserva d'aus (vem vere el Condor andino, per deu que precios!!) i a un arbre centenari anomenat "lechero" amb molts poders curatius i mil cares segons l'angle que te'l mirigues.

Vistes al Volca Imbabura, darrere del Lechero.


Mercadillo de parada obligatoria, i visita a pobles del voltant: Cotacachi, poblet molt cuco i Ibarra (que no inspira a una super fiesta!) i de tornada la gran liada: vam coneixer a un indiu Hau muntanyero que ens va caure molt be i ens vam liar per anar l'endema a fer una peaxo excursio a cavall, destructora de sikis (culs) i aparell general humá.


Foto de poble, que no convida a una super fiesta!


Nomes direm: muerteeeeeeeeeeeee!!! sort de les vistes i el paisatge!!!

Resultat: una conjuntivitis al ginoll, un parell de trencaments de coxis, desgarro muscular intravenos, i altres patologies irreversibles. Pero el pitjor de tot i incurable: uns somriures -al baixar dels putus cavalls (Blanco i Uxilago respectivament) d'aurella a aurella!!!


El recorregut fou de 7 hores, amb parada al Lago de Cuicocha, a peus del volcá (volcana en veritat) Mama Cotacachi.


Al baixar del cavall, sant tornem-hi!! a seure -de canto- a l'autobus que ens duria a Quito, on hem passat els dos ultims dies i on gastem els ultims minuts. On vam morir al llit.


Ahir, vam fer el que vam poder: i per no poder fer res, deu ni do! Vam anar a la ciudad de la mitad del mundo i hi vam visitar el museu etnologic (siiii!! un putu museu en totes les vacances!!).


La mitad del mundo, com endevinareu.


I des d'allá, vam anar a conéixer el Templo del Sol, que igual que la Ruta del Sol, no hi vam trobar el gran astre, sino... boiraaaaaaaaaaaaa!!!


Templo del Sol... "man" que cuaste creerlo.


I al tornar: Farraaaaa!!! unes pizzes i una amanida a l'estil de l'anyorada terra i uns mojitos. I apa, a dormir que demá mos queda una rato llarg d'avio!!




Festa sorpresa Marta


I res penya... que en breus tornem to the House!! Que en Quichua seria: Uxatigraxum Guasima!!!!


Us estimem mil!!!! Bi wakeramek maxi!!


*MarTxe's*

dijous, 13 d’agost del 2009

La ruta del sol sin sol!

Sol solet, vine'ns a vere , vine'ns a veeeere,
sol solet vine'ns a vere que no ens agrada la capelinaaaaaaaaaaa!!!
Després d'una nit maratoniana d'autobus (15 hores pot ser????) ens vam plantar a la platgeta de Montañita! Com descriure Montañita, mmm... diguem que és Lloret de mar a lo rasta power flower and the smoking another things!!! A petar de penya i naltros petadíssimes. No comentarem on vam descansar de la nostra petació... només dir que per anar a la dutxa havies de passar per damunt la tassa del ronyós water i aquest estava just al peus del llit! ESTUPENDUUU! Tot i això ens va sembla un palau per lo cansades que estàvem.

Poca activitat el primer dia i potser massa el segon! jejejeje! vam tornar a quedar petades!!! però aquesta vegada d'alegria alcohòlica!

Sí, som unes borratxes... QUE PASSA??!!Ahir vam arribar a Puerto López, un poblert també de platgeta i xiringuitus i, evidentment, mooooolts núvols que fins avui no ens han deixat veure el sol. Avui, doncs, hem agafat una fantàstica góndola ecuatorinamente refrescante i ens n'hem anat a vere les balenes i els balenos gerperuts! Hem vist la competició de dos balenos per una pedazo de balena, i representava que qui mogui millor la cua, la tingui més grossa i més forta guanya. Però la deliberació, la farà la balena en la seva intimitat...

Demà ens disposem a tornar cap a l'interior, a Latacunga, tot i que si fa solet ens quedarem a aquí i divendres nirem directament a Otovalo, per vere el mercaillo i, de pas, arruinar-nos.PD: hem conegut el senyor Schwarzenegger, no és governador sinó obre-candaus...jeejejj

*MarTxe's*

diumenge, 9 d’agost del 2009

Tu Mogli; Jo Txita!

De Banyos a Macas...pos sols ens faltaven unos buenos banyos per estar radiants i boniques... Maques 'es una city bery fea, per[o que ens ha obert la possibilitat de fer un xic el mico. Jane i Txita!!! jejejeje!

Vam apuntar/nos a un tour d-un dia per la selva amaz'onica, pos m'es economia no teniem. Tots els tours es fan de tres dies, triplicant tambe el pressupost. Vam intentar abans, pero trobar algun guia i que ens dugues a voltar pel parc nacional de Sangai, pero tampoc hi va haver sort, la gent ho contracta dies abans i naltros n'hem sobre la marxa.

Pos eso, pan con queso. Vam llogar un tour d'un dia, que haviem de fer amb un senyor xinu/americano pero aquest sembla ser que va trobar un plan millor o que es va adormir senzillament. Aix[i que tots els serveis per naltros soles... imagineu-nos fent el ximpanze per la canoa i el mogli per la selva... Tot un xou!!

No direm tot el que vam fer...que segur us espanteu... vam estar molt agustito i vam flipar amb el paisatge, la gastronomia i altres tradicions culturals Shuars.

Com podreu imaginar no vam deixar de bombardejar ni un minut al pobre Sr.Antonio, el canoero, ni a la seva dona l'Antonieta, cuinera, fent-los preguntes linguistiques!!! Vam estar molt a gust... la nostra guia...bueno diguem que no es trobava massa be i va acabar mig zoombi...
Ara ja, i despres de 12?13? hores en busos estem a la costa, a montanyita concretament...lloret de mar a lo hippi... per aqui tenim previst estar-nos-hi un parell o tres de dies si el sol ens vol... per despres tornar cap al interior i visitar rustics pobles de muntanyeta i volcans.
*MarTxe's*

divendres, 7 d’agost del 2009

L'aventura comença ara...l'anem a buscar! anem, anem, anem, aneeeeeem!!

"Imanaja"! familia!!!
Com veieu comencem a fer de les nostres amb els Quichua's... (que no son Quechua's ni estan en venta, ni serien baratos i "de cartòn") allà on podem preguntem i els expliquem que naltros tambè som d'una tribu, on parlem una llengua tambè minudeta però viva!!

Desprès de la descoberta de Quito, que no ès Kioto pels despistats, vam comensar el viatge amb un veloç autobùs la mar de còmode, això si, fins a la localitat de Baños Santos. És decir: de Marbella hippilera, a Miami muntanyero. però naltros a la nostra.

Avui teniem previst fer una ruta, la ruta de les cascades, amb bicicleta. però... hem obert un ull i hem seguit fent el ronso al vere que plovia.

Finalment i en vista de les possibilitats hem optat pel camí fàcil, però segur: la Chiva del Ocho... perdoneu. Agafar una Chiva, ès a dir, un bus turìstic dels que s'agafen davant del corte de les ingles, però amb molts colorets freakis a saco, xumbaxumba dalequetepego, perrea perrea, el maikelyakson, el cruzaito i unes estupèeeeeeeeeeendes llumetes de discoteca dels anys 70, por lu menus!
Si, si... hem pujat i ens hem passejat amb això!!!
Resum: divertidìssim!!

La Chiva ens ha fet el recorregut de les cascades pel mateix preu que la bici, però hem sortit igual de xopes, pos ha plogut molt fort i les cascades com podeu imaginar...mullen.
Molt maques això si, i la gent de la Chiva sosa a matar (no ballaven el cruzaito!!)però tota nacional. Aixì que tant, tant guiris no som.
Demà tenim previst emprendre rumbo a Macas (porque lo somos!y lo valemos!!) una de les portes a l'Amazonia... ta xan ta xan... veurem indius??

Molts petons Freakis!!

"Tupungu" penya (ho sembla, però no ès un insult!!).

*MarTxe's*